Aquest proper divendres 27 d’abril, coincidint amb la festivitat de la Verge de Montserrat, patrona de la Fundació MAP, l’entitat celebrarà una jornada institucional per commemorar els 50 anys de serveis a les persones amb discapacitat a la comarca del Ripollès, acompanyada de persones ateses, famílies, personal, administració, empreses, entitats i altres persones a títol individual.

Al matí es faran unes portes obertes als equipaments residencials (11h) i al Centre Especial de Treball i centre de dia (12h) i, a les 13.30h, es farà un dinar en una carpa ubicada al costat del taller, al polígon Els Pintors de Ripoll, on es preveu l’assistència d’unes 530 persones. Després de dinar, al voltant de les 16h, hi haurà un acte institucional amb la intervenció de diferents personalitats i autoritats i, a les 17h, la celebració finalitzarà amb un concert del grup ripollès Jukebox.

L’acte comptarà amb l’assistència, per part de la Generalitat de Catalunya, del Director General d’Economia Social, el Tercer Sector, les Cooperatives i l’Autoempresa, el Sr. Josep Vidal i Fàbrega.

Actes de celebració

La Fundació MAP aprofitarà aquest 2018 per fer diverses accions per commemorar l’efemèride. La primera va ser l’edició del calendari d’enguany, titulat 50 anys creixent junts, amb un repàs de la trajectòria de persones que han crescut amb l’entitat.

Una segona acció va ser la presència a la Fira de les 40 Hores de Ripoll, el març passat, amb un estand institucional on es va presentar l’exposició: Del Centre Montserrat a la Fundació MAP. Una mostra que vol recórrer tots els municipis del Ripollès acompanyada de presentacions a càrrec de les pròpies persones ateses.

Altres actes previstos de cara als propers mesos són:

• 29 d’abril: 11h. Missa al monestir de Ripoll en motiu dels 50 anys.
  • 3 de maig: 10h. Teatre a les escoles: Pessics de Rock, al Comtal de Ripoll.
  • 9 de maig: 19h. Pregó de la Festa Major de Ripoll, a l’església de Sant Pere.
  • 19 de maig:
    • Matí: 9a caminada popular inclusiva en col·laboració amb els clubs excursionistes de Ripoll, Campdevànol i Sant Joan de les Abadesses.
    • 19h: presentació del matasegell i del segell de la Fundació MAP, en col·laboració amb el Cercle Filatèlic i Numismàtic de Ripoll. Sala Abat Senjust.
  • 16 i 17 de juny: final de lliga de futbol sala de les comarques gironines i Jornades esportives inclusives a Sant Joan de les Abadesses (futbol, petanca, marxa…)

També hi ha altres activitats pendents de programar com unes jornades econòmiques i socials, un gran concert de celebració dels 50 anys o l’edició i presentació d’un llibre que repassarà la trajectòria de l’organització.

Consulteu els actes de celebració previstos pel primer semestre de 2018 aquí

Breu història

L’any 1968 un grup de pares i mares i de persones altruistes es va constituir en associació per buscar una alternativa en l’atenció de les persones amb discapacitat a la comarca del Ripollès i les seves famílies. Fins aleshores, les persones amb discapacitat solien estar-se a casa, sense participar en res i, en algunes ocasions, amagades, i aquests pares i mares volien que els seus fills poguessin fer el mateix que els altres. L’associació va impulsar la creació d’una primera aula d’educació especial als baixos de la rectoria de Ripoll, que va començar amb cinc alumnes, i va iniciar una recerca de fons i una sensibilització a la societat ripollesa per trobar un local adequat i donar sortida a les persones de totes les edats.

L’any 1969 l’activitat es traslladava en un edifici cedit ubicat al raval de Sant Pere de Ripoll, que es va inaugurar amb el nom de Centre Montserrat. Es va començar amb una escola i una atenció diürna i mica en mica l’activitat es va anar ampliant per satisfer les necessitats d’aquells joves que anaven creixent: educació, centres de dia, habitatge, feina, oci i lleure…

El que va sorgir d’una necessitat, amb el temps s’ha convertit en un dret bàsic, tal com estipula la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat del 2006. Al llarg dels anys, l’entitat ha anat assolint fites que han permès cobrir aquests drets fonamentals, que són els mateixos que els de les altres persones. La Fundació MAP ha passat d’atendre 5 alumnes el 1968 a atendre més de 600 persones i comptar amb 288 treballadors l’any 2018.

Actualment l’entitat ofereix aquests suports perquè les persones ateses puguin assolir una vida plena i autònoma:

• Suport als Infants i Joves, amb atenció a 274 infants i joves.
  • Suport de Dia i en el Lleure, amb centres de dia on assisteixen 125 persones i activitats a la comunitat on participen 170 persones.
  • Suport a l’Habitatge, amb serveis de residència, llars residència i suport a la pròpia llar, que donen atenció a 135 persones.
  • Suport Laboral, amb un Centre Especial de Treball que genera ocupació i oportunitats a través d’una activitat emprenedora en els sectors estratègics del territori: indústria i serveis, medi ambient, turisme i restauració i agroalimentari. Actualment, el Centre Especial de Treball de la Fundació MAP dóna feina a 139 persones amb certificat de discapacitat, un 82% de les quals amb especials dificultats (discapacitat intel·lectual i malaltia mental), i a 9 persones en risc d’exclusió social. També s’ofereix suport a la inserció a l’empresa ordinària.

Alumnes del Centre Montserrat. Anys 70. Web

Alumnes al pati del Centre Montserrat. Anys 70