Aquest divendres 15 de gener ha començat la vacunació contra la COVID-19 a la residència Centre Montserrat de la Fundació MAP, que compta amb 26 places per a persones amb discapacitat amb necessitat de suport extens o generalitzat. S’han vacunat 55 persones entre usuàries i professionals d’atenció directa.

La setmana que ve serà el torn de les Llars Residència, amb 43 persones ateses, i dels professionals d’atenció directa que hi estan en contacte. En aquest segon torn es vacunaran un total de 90 persones.

Des de la Fundació MAP es celebra l’inici de la vacunació, després d’haver tancat un brot que va afectar majoritàriament a persones i professionals de Llars Residència i del Servei de Teràpia Ocupacional a finals de 2020.

Reinici dels serveis diürns

El brot va obligar a suspendre l’activitat dels serveis diürns durant el mes de desembre i aquesta setmana s’han pogut reiniciar. En són usuàries 90 persones, que viuen a casa amb els seus familiars o que viuen a les Llars Residència de la pròpia entitat.

El retorn s’ha realitzat amb una nova sectorització de grups bombolla estables distribuïts per diferents espais i poblacions, complint el doble objectiu de protegir al màxim les persones i també el d’acostar-les al seu entorn natural. Així, per exemple, ja s’ha posat en marxa un grup a Camprodon amb la col·laboració de l’Ajuntament del municipi, que ha cedit un espai de l’equipament cultural de Cal Marquès. Aquí, unes 8 persones ateses de la Vall de Camprodon reben atenció diürna amb el suport de dues educadores de l’entitat de 9 del matí a 5.30 de la tarda. Un grup que creixerà en els propers dies.

D’aquesta manera, es redueix la mobilitat, s’evita el desplaçament fins a la seu de Ripoll i les persones poden gaudir de les activitats del seu entorn que, de moment, es limiten a sortides a l’aire lliure.

També s’està en converses amb altres municipis com Ribes de Freser i Sant Joan de les Abadesses, on de moment es podrien acollir activitats més puntuals per les persones ateses residents a la zona.

Els altres grups diürns es distribueixen en aules del taller de la Fundació, en aules d’altres equipaments de l’entitat i en les pròpies Llars Residència, on s’han quedat les persones més grans.

Pel que fa a les activitats de lleure i del Club Social, s’han vist reduïdes i limitades amb les noves restriccions, i es preveuen anar incrementant a mesura que la situació ho permeti.

Enquestes COVID-19 a familiars i a professionals

Al llarg aquest darrer any, des de la Fundació MAP també s’ha volgut copsar com ha afectat la pandèmia a familiars i a professionals.

Durant el mes de juliol l’entitat va enviar un test psicològic (escala de Zarit) a les famílies que van tenir cura del seu familiar durant el confinament domiciliari. L’objectiu era valorar el nivell de cansament de les persones cuidadores per poder detectar necessitats i programar accions per donar-hi resposta.

Es van passar 25 enquestes. En conjunt, les famílies van tenir una excel·lent resposta de resiliència davant d’aquesta situació tan excepcional. Un resultat que l’entitat ha valorat molt positivament. Sí que es va detectar un número reduït de famílies que va manifestar una sobrecàrrega intensa durant aquells dies i per això es va contactar amb cadascuna d’elles per analitzar individualment cada cas i oferir l’ajuda necessària.

L’entitat també va fer una enquesta a un centenar de professionals (3SQ) per valorar com s’havien sentit en el seu dia a dia laboral durant aquest període. Els resultats han estat molt positius, pel que fa a tenir clars els objectius de treball, a tenir el suport necessari a l’hora de demanar ajuda i al sentit de pertinença a l’equip de treball.

La realització d’aquestes proves ajuda l’entitat a avançar-se i a poder planificar pautes d’actuació de cara a possibles confinaments o situacions similars.