Èxit de la 3a edició del Festival Inclusiu Inspira

Gairebé 4.000 persones van passar per la 3a edició del Festival Inclusiu Inspira, que va tenir lloc aquest dissabte a La Devesa del Pla de Ripoll. Es tractava d’un públic molt familiar, amb persones vingudes d’arreu de Catalunya. Entre elles, 200 persones d’entitats del sector de la discapacitat, que van gaudir de totes les mesures d’accessibilitat del recinte. També moltes famílies amb infants i joves amb diversitat funcional, que van poder fer moltes de les activitats proposades sense cap barrera.

“Hem demostrat que amb esforç i dedicació, un festival on tothom hi pugui tenir accés és possible”, deia la directora gerent de la Fundació MAP davant la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i el director dels Serveis Territorials de Cultura a Girona, Josep Calataiud, que van poder viure l’experiència d’un festival inclusiu en primera persona.

La consellera Garriga fins i tot va experimentar com se sent un concert, en aquest cas, el d’Els Catarres, fent ús d’una motxilla vibratòria amb bucle magnètic, que permet que les persones amb sordesa, amb audiòfons i implants coclears puguin sentir la música.

La consellera va destacar la importància que existeixin propostes com l’Inspira, que facin accessible la cultura i les arts escèniques a tot tipus de públic, i va dir que la conselleria treballa ja en aquesta línia, perquè “la cultura és un dret del qual ha de gaudir tothom”. Garriga també va felicitar la feina de la Fundació, tant pel que fa a l’atenció que dona al col·lectiu a la comarca, com per la implicació de totes les persones en el festival.

L’esdeveniment va comptar amb la col·laboració de més de 120 voluntaris i voluntàries de l’organització i de persones properes. També amb el treball en xarxa amb entitats locals, que van dinamitzar diferents espais del festival. És el cas de l’associació ACPAD, que va coordinar l’espai de sensibilització, amb jocs i un circuit adaptat; del Consorci de Benestar del Ripollès o de la Taula de Salut Mental del Ripollès, que va organitzar un concurs de dibuix i pintura ràpida en motiu del Dia Mundial de la Salut Mental i l’espectacle de poesia, pintura i dansa en directe “Art i ment”.

UNA JORNADA PLENA D’ACTIVITATS

La pluja de primera hora del dia no va impedir que es pogués tirar endavant tota la programació prevista: la cercavila amb grallers, cap grossos i diables (només els gegants es van quedar en aixopluc), els concerts de Xiula, Clams, Blaumut, Els Catarres i Marcel i Júlia; els espectacles inclusius Art i Ment, el conte “El País Vermell”, P9 dansa i Dj’s pel Canvi i la ràdio amb persones de la Fundació MAP i La Veu de Sant Joan. També van poder funcionar totes les activitats previstes per als infants a l’espai Somnis i la zona de food trucks, en l’anomenat espai Felicitat.

INCLUSIÓ I SOSTENIBILITAT

La tercera edició de l’INSPIRA va complir la seva missió: trencar barreres i posar la cultura, la música i les arts escèniques a l’abast de tothom, també d’aquelles persones que no poden accedir-hi a causa d’alguna dificultat. També va donar visibilitat i normalitzar la discapacitat oferint una programació inclusiva, amb espectacles protagonitzats per persones amb capacitats diverses. I, finalment, va garantir un espai, uns horaris i una comunicació accessibles.

També va posar molt esforç en l’eix de la sostenibilitat, amb la instal·lació d’ecopunts, l’eliminació de plàstics, la utilització de gots ecològics i ampolles d’alumini, el treball de material reciclat en la decoració i els tallers i agents ambientals que informaven i s’encarregaven de mantenir els espais nets.

EL RECOLZAMENT

A banda del recolzament institucional de l’Ajuntament de Ripoll i la Comissió de Festes en l’organització, enguany el festival també ha comptat amb el suport de Dipsalut i de Ferrocarrils de la Generalitat.

Crèdits: Arnau Pascual – Departament Cultura