La Fundació MAP realitza el projecte “La segona oportunitat truca a la porta”

La recollida en origen del material en desús perquè no esdevingui un residu, la recuperació d’aquest material per a la seva venda i la realització de tallers de sensibilització són els principals objectius del projecte “La segona oportunitat truca a la porta” que està duent a terme la Fundació MAP al llarg d’aquest any. La iniciativa, executada per la secció Segonamà del Centre Especial de Treball de l’entitat, va començar el setembre de l’any passat i finalitzarà el setembre 2024.

Són dos anys durant els quals es volen augmentar els kg de material recuperat i reutilitzat, anant-lo a buscar a l’origen per evitar la seva entrada a les deixalleries comarcals. Per això s’ha posat a l’abast del ciutadà un servei ràpid, eficaç i personalitzat per acostar-se als domicilis i facilitar la recuperació d’aquests objectes, ja sigui mobiliari voluminós o material més petit.  Al llarg del 2023 s’han realitzat 94 buidatges a domicili, d’on s’han recollit 43.197 kg de material. D’aquest se n’ha pogut recuperar el 30%, uns 12.820 kg.

Aquesta recuperació s’ha fet a través de la neteja, la restauració, la reparació o la transformació del material a la nova cabina de triatge del magatzem-botiga Segonamà. Un material que després s’ha posat a la venda.

Per tal de fer difusió del servei, s’han elaborat materials de comunicació i publicitat, inclosa la retolació de la furgoneta que realitza els buidatges, i també s’han fet accions de sensibilització a la població i a les escoles per fomentar la reutilització i el reciclatge. Entre el 2022 i 2023 s’han realitzat 8 accions i tallers pels quals han passat gairebé 300 persones: mostres de moda sostenible, tallers de reciclatge tèxtil i de reutilització de material i xerrades sobre economia circular.

El projecte té un cost total de 73.048,40 euros, que inclou les despeses del personal que fa la recollida i recuperació del material i els tallers de sensibilització, despeses de comunicació i sensibilització i l’amortització del vehicle amb el qual es fa el servei a domicili. La iniciativa compta amb el suport de l’Agència de Residus de Catalunya, que en finança un 75% (54.786 euros) a través de la covnocatòria per a projectes de prevenció i preparació per a la reutilització de residus municipals.