Projecte per millorar la salut de persones amb disfàgia

La Unitat de Benestar de la Fundació MAP fa temps que treballa per millorar la salut de les persones ateses que pateixen disfàgia, la dificultat per empassar o deglutir líquids i/o sòlids per l’alteració d’una o més fases de la deglució. Afecta sobretot persones amb discapacitat grans ateses a la residència, però també altres persones vinculades a diferents serveis de l’entitat.

A nivell de salut, la disfàgia juga un paper molt important perquè pot causar infeccions respiratòries, desnutrició, deshidratació i baix pes. Amb l’objectiu de prevenir-ho i també de millorar la qualitat de vida de les persones que en pateixen, la Fundació MAP ha estat treballant el projecte “Deglució, disfàgia i nutrició”. La iniciativa vol millorar la salut en relació a l’alimentació de 160 persones ateses a l’entitat a través de la creació d’un equip que vetlla per la prevenció de les alteracions produïdes per la disfàgia i la millora dels àpats: presentació, textures, productes de suport, formació pels professionals i les seves famílies, incorporació de nous recursos tecnològics per la disfàgia…

Durant el 2023 s’ha iniciat el treball de tots aquests aspectes, incidint sobretot en persones en procés d’envelliment i envelliment prematur.

S’han realitzat actuacions com:

• Sessions logopèdiques especialitzades per millorar el patró deglutori de les persones, instaurar postures i maniobres compensatòries.
  • Sessions de fisioteràpia per millorar la postura corporal, la força muscular o la capacitat respiratòria.
  • Revisió dels menús i la qualitat nutricional dels triturats per part de professionals especialitzats (infermera i dietista-nutricionista).
  • Sessions de formació sobre alimentació i disfàgia per a professionals de suport i familiars.
  • Introducció d’aigües gelificades per millorar la hidratació i compra de productes per a la realització dels àpats: mobiliari adaptat, motlles i productes de suport adaptats (plats, coberts, antilliscants, gots…), Air Instan i Spuma Instan i altre material per poder fer uns àpats adaptats a les necessitats de cada persona.
  • Recollida i anàlisi de dades i propostes de millores.
  • Comunicació i difusió entre professionals de suport, persones ateses i famílies.

Els objectius que es busquen i que ja s’estan començant a obtenir són:

• Prevenir i reduir malalties respiratòries derivades de la disfàgia.
  • Millorar l’estat nutricional de les persones.
  • Augmentar l’autonomia personal en els àpats.
  • Millorar el benestar durant els àpats.
  • Augmentar el coneixement i sensibilitzar sobre la importància de la disfàgia i l’alimentació.
  • Millorar la presentació dels triturats retornant la forma original dels aliments.
  • Introduir noves textures, com l’espuma airejada o l’espuma compacta.

Aquest projecte, que implica la compra de material i la dedicació d’un equip de professionals (logopeda, infermera i nutricionista, fisioterapeuta, cuinera i professional de suport), té un cost total previst de 71.000 euros, i ha comptat amb el suport del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, que hi ha aportat 12.500 euros a través de la convocatòria anual per a actuacions de foment de la salut i el suport a pacients i a famílies.

Consulteu el díptic sobre la disfàgia elaborat per la Fundació MAP